Posted by on in Valtuusto

Edustuksellinen demokratia on elossa!

Ennen kevään eduskuntavaaleja keskustelu kävi poikkeuksellisen kuumana ja antoi viestiä ihmisten poliittisen aktiivisuuden heräämisestä. Kuitenkin äänestysprosentti jäi vain 70,1 prosenttiin. Suomessa äänestysvilkkaus laskee jyrkimmin kaikista Pohjoismaista. Ero on merkittävä esimerkiksi Ruotsin valtiopäivävaaleihin verrattuna, joissa vaaliuurnilla kävi 85,3 prosenttia äänioikeutetuista. Äänestämisinnon laskuun on arvioitu olevan useita syitä; vaikuttamisen mahdollisuudet osallistuvan demokratian keinoin ovat lisääntyneet kun mielipidekirjoitusten rinnalle on tullut uusia osallistuvan demokratian muotoja muun muassa sosiaalisen median ansiosta. Myös suora yhteydenotto päättäjiin on nykyään helpompaa ja nopeampaa sähköisten viestimien kautta. Poliittinen aktiivisuus on siirtynyt perinteisestä puoluepoliittisesta vaikuttamisesta entistä enemmän sosiaaliseen mediaan, jonka voimaa mielipidevaikuttajana voi päivittäin seurata. Haasteena onkin myös kunnallispolitiikassa pyrkiä tuomaan uusia vaikuttamisen välineitä tarjolle perinteisen puolue- ja yhdistystoiminnan rinnalle.

On mielenkiintoista seurata, tuleeko esimerkiksi sähköisen äänestämisen mahdollisuus nostamaan äänestysprosenttia. Toisaalta äänestämisestä on nykyään tehty jo äärimmäisen helppoa, sillä ennakkoäänestyspaikkoja löytyy esimerkiksi ruokakauppojen yhteydestä. Kyse on siis todennäköisesti enemmän valinnasta olla äänestämättä, kuin äänestämisen vaikeudesta. Äänestysaktiivisuus saadaan nousuun läpinäkyvällä politiikalla ja ratkaisujen tekemisellä. Politiikassa pitää kyetä tekemään päätöksiä – muuten lupaukset asioiden muuttamisesta toivottuun suuntaan kumisevat tyhjyyttään ja nakertavat luottamusta järjestelmään. Ideaalitilanteessa äänestäminen nähtäisiin oikeutena, jota ei halua jättää käyttämättä.

Seuraaviin kunnallisvaaleihin on kaksi vuotta aikaa. Erityisesti nuorten osuus kunnallispolitiikassa on hälyttävän pieni. Tulisikin miettiä keinoja innostaa nuoria liittymään mukaan yhdistyksiin ja tulemaan mukaan kunnallispolitiikkaan, näin voisimme todennäköisesti myös kehittää nuorten avustuksella nykyaikaisia foorumeita keskustelulle. Keskustelun ja vaikuttamisen siirtyessä entistä enemmän sosiaaliseen mediaan, suureksi haasteeksi nousee keskustelukulttuurin säilyminen kaikkia kunnioittavana. Sosiaalisessa mediassa voidaan luoda mielikuvia ja ottaa kantaa, mutta todelliset vaikuttamisen mahdollisuudet niin valtio- kuin kunnallisellakin tasolla saavutetaan edelleenkin edustuksellisen demokratian keinoin.

Toivotamme kaikki yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta kiinnostuneet tervetulleeksi kehittämään Hattulan Kokoomuksen toimintaa ja esittämään uusia ajatuksia!