Posted by on in Valtuusto

Nyt se on päätetty!

Kaksikymmentä vuotta yhteisten asioitten hoitoa on pitkä aika. Kunnallisvaaleissa 1992, Suomen talouden ollessa lamassa, asetuin ensimmäisen kerran ehdolle. Uskoin yritysmaailman kokemuksista olevan hyötyä kunnalliselämän päätöksenteossa.

Minua pyydettiin keskustan ehdokkaaksi, mikä kyllä olisi sopinut aatemaailmaani. Halusin kuitenkin päästä kokoomuksen listalle, joten otin yhteyttä Puotilan Mattiin. Paluumuuttajana en ollut ollenkaan varma läpi menosta. Sovin, että saan joka tapauksessa lautakuntapaikan.

Ensimmäisellä kerralla en vielä päässyt valtuustoon. Minut valittiin ympäristölautakunnan puheenjohtajaksi. Se oli hyvä paikka opiskella kunnallispolitiikan alkeita. Olen kiitollinen Matille hänen tuestaan kunnallispoliittisen urani käynnistymisessä.

Iloja ja suruja

Vuosien varrella olen kokenut paikallispolitiikan ilot ja pettymykset. Olen tehnyt hartiavoimin työtä vaaleissa puolueen hyväksi, jolloin ei aikaa ole riittänyt omaan vaalityöhön. Seurauksena oli putoaminen valtuustosta.

Työtehtäväni ovat olleet Hattulan ulkopuolella. Työssäni en ole tavannut kuntalaisia. Sen vuoksi kannattajajoukkoni ei koskaan ole ollut kovin suuri. Keskimääräisen äänisaaliin vuoksi myös tärkeimmät avainpaikat ovat olleet ulottumattomissani.

En osaa politikoida siinä mielessä kuin useat kansalaiset sen usein mieltävät. Käsittelen asioita puhtaasti asiapohjalla ja haen ratkaisua, joka mielestäni on kuntalaisille paras. Nostan keskusteluun kysymyksiä, joista kaikki eivät pidä. Haluan herättää keskustelua ja saada aikaan muutosta parempaan.

Esimerkiksi johtamani sivistyslautakunta laati kouluverkkoselvityksen jo 1990-luvulla taloudellisesti vaikeassa tilanteessa, jossa kaikkien koulujen oppilaiden tarvikemenoja leikattiin ja opetuksen laatua heikennettiin. Taloudellisesti olisi jo silloin ollut järkevää yhdistää kouluja, mutta poliittista valmiutta ei vielä ollut toteuttaa rakenneuudistuksia. Ne tapahtuivat vasta tällä valtuustokaudella.

Olen tehnyt pitkään työtä perusturvan hallinnon alalla. Kiinnostukseni ja mielestäni myös osaamiseni olisi riittänyt muihinkin vaativiin tehtäviin kunnassa ja seudulla. Demokratiassa kuitenkin enemmistö päättää. Osaaminen tai kiinnostus ole ratkaisevassa osassa paikkoja jaettaessa. Seudulliset paikat jaetaan puolueiden vaalitulosten ja sukupuolten perusteella. Siinä poliittinen peli ei tällä kaudella suosinut minua. Se oli kyllä pettymys.

Pohdiskelua

Viimeiset kuukaudet olen pohdiskellut asettuako kunnallisvaaleissa ehdolle vai ei. Muutakin tekemistä olisi yllin kyllin tiedossa. Olen jo nähnyt kunnallispolitiikan erilaiset koukerot. Sieltä tuskin löytyy mitään uutta.

Voinko sitoutua neljäksi vuodeksi? Onko minulla vielä aikaa ja riittävästi motivaatiota paneutua sekä sitoutua kunnan asioitten hoitoon? Nuorempien on kuitenkin otettava vastuuta ja meidän vanhempien on tehtävä tilaa. Olisiko sen aika nyt?

Perhe on jo pitkään ollut sitä mieltä, että minun olisi aika jättää politiikka. Elämässä on muutakin kuin yhteisten asioitten hoitaminen. Lapsenlapset kaipaavat vaaria leikkimään ja askartelemaan. Puolisolle pitäisi myös omistaa yhteistä aikaa, jota on vuosien varrella ollut aivan liian vähän.

Viimeisten viikkojen aikana yhä useampi henkilö on kuitenkin pyytänyt minua jatkamaan. He ovat vedonneet pitkään kokemukseeni.
Kuntia ajetaan yhteen. Sosiaalitoimi ja terveydenhuolto ovat muutoksessa, jonka suunnasta ja lopputuloksesta kukaan ei tiedä vielä mitään.

Yritysmaailmassa hankkimallani kokemuksella voisin olla arvioimassa rakennemuutoksen etuja ja haittoja. Työtä, jota jo nyt olen luottamushenkilönä tehnyt. Kokemukseni voisi olla hyvänä taustatukena myös nuoremmille valtuutetuille ja siten hyödyksi kuntalaisille. Siinä olisi motivoivaa työtä lähteä vielä kerran mittauttamaan äänestäjillä oma kannatukseni.

Olen pitkään pohdiskellut mennyttä ja tulevaa. Päätöksenteko on ollut harvinaisen vaikeaa. Periaatteisiini kuuluu sitoutua kunnolla annetun tehtävän hoitoon. Perusteellisen pohdinnan jälkeen olen tehnyt päätökseni. Asetun vielä kerran kunnallisvaaliehdokkaaksi. Päätös merkitsee myös sitä, että perheelle on annettava yhteistä aikaa, jos tulen valituksi. Sekin on järjestettävissä.