Posted by on in Yleinen

Vaalit ovat ohi – aika ryhtyä töihin!

Suomessa käytiin juuri tärkeät kunnallisvaalit. Yhteisten asioiden hoitaminen oli saanut meidät monet äänestämään. Valitsimme ihmiset päättämään meidän oman kotikunnan asioista. Se on hieno asia. Mutta miksi kuitenkin turhan moni jätti äänestämättä? Ymmärrän, että yksittäisellä kuntalaisella ei välttämättä ole intoa perehtyä niin syvällisesti kunnan kokonaisuuteen kuin mitä päätöksen ymmärtäminen vaatisi. Yhden asian irrottaminen kritisoitavaksi on toki helppoa, mutta kokonaisuus ratkaisee usein kuin päätöksiä tehdään.

Politiikassa hyvin pientenkin asioiden päättäminen saattaa aiheuttaa yllättäviä kimurantteja tilanteita. Käytännöt ja lainsäädäntö kuitenkin helpottavat päättäjien päätöksentekoa. Uusille valtuutetuille saattaakin tulla rimakauhu kun vertaa itseään yli 20 vuotta mukana olleeseen kuntakonkariin. Itsellä näin ensimmäisen kauden valtuutettuna tuntui kuin lähes koko neljä vuotta meni hallinnon koukeroiden ymmärtämiseen. Nyt kuitenkin päätöksenteko jatkuu ja on kieltämättä helpompi astua uudelleen remmiin.

Valtuutetun tehtävä ei onneksi ole tietää jokaista hallinnon ja lainsäädännön kohtia. On tärkeää pitää esillä itselleen ja äänestäjille tärkeitä arvoja ja asioita sekä peilata käsiteltäviä asioita niihin. Yhden asian ihmisillä sanottava loppuu, kun oma asia on käsitelty, jos kyseinen teema yleensäkään nousee päätettäväksi.

Päättäjien on ymmärrettävä suuria kokonaisuuksia ja kuntien taloutta. Valtuusto ohjaa koko kunnan toimintaa. Kanssapäättäjien ja kuntalaisten kuuntelutaito on tärkeää, jotta osaa pureutua asiakkaiden eli kuntalaisten kannalta oleellisiin asioihin ja pystyy viemään asiaa eteenpäin yhdessä muiden kanssa. Yksin ei demokratiassa saa juuri mitään aikaan.

Olisi hienoa, jos uudet kuin vanhatkin valtuutetut uskaltaisivat olla rohkeita, keskustella asioista vapaasti ja tuoda esille mahdollisimman laajaa näkemystä myös julkisesti. Päättäjän on myös uskallettava tehdä päätöksiä asioista, jotka aiheuttavat tunnekuohuja ja kielteistä palautetta. Asioihin perehtynyt valtuutettu tietää, mikä on paras ratkaisu pitkällä tähtäyksellä ja osaa perustella pahaa verta aiheuttavan päätöksen uskottavasti ja asiantuntevasti.

Keskustelu onkin todella tärkeä väline hyvien ja oikeiden päätöksen tekemiseksi. Siinä tulevat esille mielipiteiden kaikki piirteet niin heikkoudet, vahvuudet ja myös se millä perusteella asioista päättää. Kehotankin nyt kaikkia valtuutettuja käyttämään tätä keskusteluvälinettä hyvänä työkaluna kun jälleen tulee tarve päättää kotikuntamme tärkeistä asioista.

Ja miksi muuten pitää syödä rokkaa ja makkaraa vain ennen vaaleja? Avoimen keskustelun pitäisi jatkua kuntalaisten keskuudessa myös vaalien jälkeenkin. Kun siis kohta aloitamme uuden valtuustokauden, toivottavasti olette mukana kanssamme yhtä aktiivisesti, kuin näiden vaalienkin aikana.

Kiitos että äänestit, kyllä me teemme parhaamme!

Jiri Kattelus